Nepsyvalmentajat tueksi kouluihin ja varhaiskasvatukseen
Saimme kuulla tiistaina 25.3. yläkoululla kattavan tietopaketin oppimisen tuen
uudistuksesta perusopetuksessa. Uudistus, joka astuu voimaan 1.8.2025, tuo mukanaan
muutoksia erityisesti esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen järjestelyihin. Uudistuksen
tarkoituksena on tehostaa tuen saamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja
integroida tuki osaksi normaalia luokkaympäristöä. Tavoitteena on myös, että kaikilla
oppilailla on yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea oppimiseen ja
koulunkäyntiin.
Nepsylapsen äitinä olen huolissani siitä, että kouluissa ja varhaiskasvatuksessa ei ole
riittävästi neuropsykiatrista osaamista. Vanhempana en odota koululta terapeuttista
osaamista, vaan että opettajilla ja koulunkäyntiavustajilla olisi käytössään työkaluja ja
keinoja tukea nepsyhaasteisia lapsia, jotta oppimisympäristö olisi oppimista tukeva ja
mielekäs kaikille oppilaille. Olen käynyt keskustelua myös muiden nepsylasten
vanhempien kanssa ja jaamme saman näkemyksen siitä, että ne opettajat, joilla on
taustalla neuropsykiatrista osaamista, osaavat kohdata nepsyhaasteisia lapsia kannustaen
ja positiivisesti vahvistaen, mikä auttaa tukemaan oppimista ja ylläpitämään
oppimisrauhaa.
Mielestäni sivistystoimen ja hyvinvointialueen tulisi tehdä yhteistyötä keskenään esim.
suunnittelemalla koulutusohjelmia, jotka valmentaisivat opettajia ja koulunkäyntiavustajia
tunnistamaan varhaiset merkit neuropsykiatrisista haasteista. Esimerkiksi
koulunkäyntiavustajat ovat usein ensimmäisiä, jotka havaitsevat oppimisen haasteita, ja
heidän kouluttamisensa nepsyvalmentajiksi voisi merkittävästi parantaa oppimistuloksia ja
koulunkäynnin sujuvuutta. Tämä tukisi opetussuunnitelman inklusiivisuuden tavoitteita
tarjoamalla yksilöllistettyä tukea suoraan luokkahuoneessa, mikä edistää kaikkien
oppilaiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.
Kommentit
Lähetä kommentti